Ο πολιτιστικός σύλλογος Μονής Μαλεβυζίου σας καλεί στην αναβιώση του Θέρους του κριθαριού, την Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012 και ώρα 8π.μ στην τοποθεσία Πλακάλωνα.
Ελάτε να μας βοηθήσετε με τα δρεπάνια σας..
και αν δεν έχετε θα σας δώσουμε εμείς!
Οι θερίστρες για τον ήλιο φορούν μαντήλια,΄ενώ για τα αγριόχορτα φορούν κάλτσες σε χέρια και πόδια.
Για δροσερό νερό,χρησιμοποιούσαν το πήλινο σταμνί.
Οι καλές ή κακές χρονιές και οι καλές ή κακές σοδειές εξαρτούνται από τις πολλές ή λίγες βροχές της χρονιάς, τόσο οι πρώϊμες όσο και προ πάντων οι όψιμες. Ο γεωργός όμως αποδίδει μεγαλύτερη σημασία για την καλή απόδοση της χρονιάς, στα. όψιμα νερά και τονίζει: «Σαν βγάλει ο Μάρτης δυο νερά κι Απρίλης άλλο ένα, χαρά σε κείνο το ζευγά πούχει πολλά σπαρμένα».
Ανεξάρτητα από την καλή ή κακή χρονιά όταν τα χωράφια είναι πολύ μακριά από το χωριό οι θεριστάδες των σιτηρών για να μη χάνουν εργάσιμο χρόνο στο άμε κι έλα ξωμένουν στο χωράφι και μόνο ο κουβαλητής πηγαινοέρχεται στο αλώνι, και στο χωριό, απ όπου παίρνει και τη φαγοπιοτούρα της εργατιάς κάθε μέρα.
Η διατροφή των θεριστάδων δεν είναι καθόλου πλουσιοπάροχη κι αυτό γιατί σχεδόν πάντοτε στην αργατιά συμμετέχει και η νοικοκερά του σπιτιού κι έτσι δεν υπάρχει στο σπίτι το κατάλληλο πρόσωπο, που θα φροντίζει για την κατά το δυνατό καλύτερη διατροφή. Η στοιχειώδης αυτή διατροφή γίνεται σε τρία στάδια καθημερινά. Το πρώτο στάδιο είναι το κολατσό , που γίνεται γύρω στις εννιά και περιελάμβανε συνήθως τυρί,ελιές και ψωμί ή ντάκο.Το δεύτερο στάδιο ημερήσιας διατροφής είναι το μεσημεριάτικο, οπότε τρώγεται μεγειρεμένο φαγητό, που ετοιμάζει στο σπίτι στα γρήγορα ο κουβαλητής και το μεταφέρνει μέσα στο κατάλληλο πήλινο ή εμαγέ δοχείο στο χωράφι. Το μαγείρεμα αυτό αποτελείται συνήθως από όσπρια και μάλιστα πρωτοφανίστικα κουκιά (νέας σοδειάς) . Και το τελευταίο στάδιο της διατροφής αυτής είναι το δείπνο με μαγειρεμένο πάλι φαγητό, για το οποίο φροντίζει ο κουβαλητής και το οποίο τρώγεται κάτω από το φως του φεγγαριού, ή μιας μικρής φουνάρας (φλόγας) που ανάβουν κοντά στον πρόχειρο καταυλισμό τους οι θερισταδες από τη μια για να βλέπουν κι από την άλλη για να μη σιμώνουν (πλησιάζουν) κατά τις ώρες του ύπνου τα έχνη και τα μικρά δηλ. τα άγρια μικρά ζώα (αρκάλοι-ζουρίδες) και τα ερπετά.
Άμα θεριστούνε τα μακρινά χωράφια και οι θερισταδες πλησιάζουν οτα κοντινά, το θέρος διακόπτεται συνήθως κοντά στο μεσημέρι και το συνεργείο του θερισμού επιστρέφει στο χωριό, όπου η νοικοκερά ετοιμάζει το μεσημεριανό φαγητό, μερικοί από τσι θερισταδες ασχολούνται στο να βάλουν τα βούγια στ αλώνι για τ αλώνεμα των λοϊσιμάτων και οι υπόλοιποι ετοιμάζονται για άλλες δουλειές, που έμειναν πίσω, όπως το πότισμα ή η καλλιέργεια των κήπων κ.τ.λ.
Οι κατά μέρος δουλειές του θερισμού είναι από τις πιο επίπονες είτε μένει στο χωράφι και ασχολείται ο εργαζόμενος με το θερισμό και το δέσιμο των σταχυών είτε επιδίδεται στο κουβάλημά τους. Γι αυτό έχει τεθεί και από μια τζ αρχής (από πολύ παλιά) το δίλημμα στον εργαζόμενο που λέει «θες θέριζε και δένε-θες δένε και κουβάλιε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου